מאמרים

טיפול וירטואלי

איך טיפול וירטואלי VR מסייע לנפגעי הלם קרב

לוחמי צה"ל שיצאו מלבנון לפני עשרים שנה לא קיבלו שום אות מיוחד על שרותם עד לא מכבר. ההחלטה לציין יום הוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולת האיבה התקבלה רק בשנת 2014. לוחמים רבים נשארו מצולקים ופגועים בגופן וגם בנפשם עד היום, נושאים בקרבם את המראות והטראומות הקשים שחוו בלחימה.

איציק סעידיאן, לוחם גולני נכה צה"ל הלום קרב נפצע באורח אנוש כששהצית את עצמו מול אגף השיקום במשרד הביטחון בפתח תקווה במחאה על היחס שקיבל מהיחידה לתגובות קרב. המקרה הטרגי שלו הציף באחת את הצורך לטפל באופן מכבד והולם גם בנפגעי הלם קרב הסובלים מפוסט טראומה PTSD. סעידיאן הפך לסמל המאבק של נכי צה"ל והביא לשינוי תפיסתי לגבי הסוגיה בקרב מקבלי ההחלטות. שינוי שחייב לבוא לידי ביטוי גם בשטח כדי שמקרים כאלה לא ישנו.

מחקר שפורסם בכתב העת Psychological Trauma עשוי לתת לפצועי צה"ל נפגעי תגובת קרב פוסט-טראומתית (PTSD) תקווה לעתיד טוב יותר. טכנולוגיות מציאות מדומה VR ככלי טיפולי.

בין החוקרים שפרסמו את המאמר נמצא ידידי הטוב פרופ' אלברט 'סקיפ' ריזו. סקיפ עומד בראש המרכז הרפואי למציאות מדומה באוניברסיטת קליפורניהUSC Institute for Creative Technologies. הוא מומחה ליישום טכנולוגיות מציאות מדומה וחדשנות גיימינג לשיקום וסיוע לנפגעי הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) כבר למעלה מעשרים שנה.

סימולציית מציאות מדומה VR למיון ליחידות נבחרות
סימולציית מציאות מדומה ללוחמים | דר חנן גזית

סקיפ וחבריו התמקדו במחקרם הנוכחי באחד מהתסמינים המרכזיים של הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). ההיפר-ריאקטיביות לגירויים שמזכירים ללוחם את הטראומה. ההיפראקטיביות הזו מתבטאת בין השאר בעוררות פיזיולוגית שמפריעה לניהול אורח חיים תקין. החוקרים רצו לדעת האם עוררות זו יכולה להגיב לטיפול?

תשעים חיילים בשירות פעיל עם PTSD עקב קרבות השתתפו במחקר. בניסוי מבוקר הם חולקו לשלוש קבוצות באופן אקראי. קבוצה של חיילים אחת קיבלה טיפול של חשיפה מבוקרת באמצעות צפיה בתמונות ובקבלת מגע חושי מתאים. קבוצה נבדקים שניה טופלו באמצעות סימולציית מציאות מדומה (VR) לשם הגברת המעורבות הרגשית שלהם במהלך הטיפול בחשיפה ממושכת. הם הגדילו את החשיפה הוירטואלית שלהם לטראומה באמצעות 'הטמעות' בסביבה הוירטואלית. הקבוצה השלישית קבוצת הביקורת, שבה החיילים צוותו לרשימת המתנה ולא קיבלו טיפול.

  • רוצה לדעת איך משחקי וידאו משפיעים על כל תחומי חיינו? הרצאה מרתקת למנהלים ועובדים כאן

החוקרים בדקו את התגובות הפיזיולוגיות של כל הנבדקים על ידי מדידת תגובת הזעה בעור* בעת החשיפה לזכרונות טראומטיים מהקרבות שעברו (Galvanic Skin Response -GSR באנגלית). מדד זה הוערך לפני, תוך כדי ואחרי סיום הטיפול. החוקרים מצאו שרק קבוצת החיילים שקיבלו טיפול משולב עם טכנולוגיות מציאות מדומה הפחיתו באופן מובהק במדד התגובה הפיזיולוגית של הזעת העור GSR, בהשוואה לנבדקים בקבוצות האחרות. הפחתה זו נמצאה במתאם גבוה להפחתה בתסמיני הפרעת דחק הפוסט-טראומטית שלהם וגם בתדירות התקפי חרדה שדווחה על ידי הנבדקים עצמם.

לדעתי, המחקר מהווה קרן אור עבור לוחמים שסובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית PTSD. שילוב של טכנולוגיות מציאות מדומה בפרוטוקול הטיפול בחשיפה ממושכת יכול לסייע להם להתמודד ולהכיל טוב יותר את הזיכרונות הטראומטיים שעברו.

ההחלטה של שר הביטחון היוצא בנט והרמטכ"ל אביב כוכבי להעניק אות כבוד לכל הלוחמים שלחמו ברצועת הביטחון בלבנון היא במקומה. אני רוצה להציע דבר אחד נוסף: בואו נעניק לכל הלוחמים שזקוקים לכך, מרחב ביטחון וטיפול וירטואלי מתאים בטכנולוגיות חדשניות מתקדמות. הטיפול יסייע לא רק בשיפור איכות החיים של כל אחד מהם , אלא ישפיע גם על המשפחות והקרובים שלהם ויפה שעה אחת קודם.

GAME-ON!

ד"ר אלחנן גזית, מרצה, יועץ, יזם וחוקר גיימינג, מטאוורס וחדשנות, עוזר למנהלים, ארגונים, סטארטאפים וגם הורים לילדים ליישם חשיבה משחקית לצמיחה עסקית ואישית.

ד"ר חנן גזית מייסד juloot

מקור:

Katz, A. C., et al,. (2020). Changes in physiological reactivity in response to the trauma memory during prolonged exposure and virtual reality exposure therapy for posttraumatic stress disorder. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice and Policy. DOI: 10.1037/tra0000567

הערה: הפוסט גיימינג בראש 59# פורסם במקור בחודש מאי 2020 ועודכן באוקטובר 2021

*בונוס:

מה מגלה לנו ההזעה בכפות הידיים על המוח?

Brain Activity Revealed Through Your Skin: Stress, Sleep, & Seizures | Dr. Rosalind Picard @ M.I.T | TEDxNatick